MENU...
Facebook

Dlaczego warto czytać dzieciom

DZIECI — jakże szybko się uczą. Z badań wynika, że gwałtowny rozwój ich mózgu następuje w pierwszych trzech latach życia. Codzienne czytanie im, śpiewanie i darzenie uczuciami jest niezbędne, jeśli mają się one zdrowo wychowywać. Ale jak wykazał pewien sondaż, zaledwie połowa rodziców mających dzieci w wieku od 2 do 8 lat czyta im coś każdego dnia.

Czy naprawdę jest to takie ważne?

Wszczepianie zamiłowania do lektury

Specjaliści odpowiadają na powyższe pytanie twierdząco. Uważają że jeśli dziecko ma zdobyć umiejętność płynnego czytania, najważniejsze jest by czytać mu na głos. Szczególne znaczenie ma to w wieku przedszkolnym. Słuchając czytanych opowieści, małe dziecko uczy się, że litery na stronie  odpowiadają słowom mówionym. Zaznajamia się też z językiem pisanym. Jeśli rodzice rozwijają takie zamiłowanie u dzieci, będą się one przez całe życie pasjonować lekturą.

Pomóż dzieciom zrozumieć otaczający je świat

Rodzice poświęcający czas na czytanie dzieciom przekazują im drogocenny dar — możliwość poznawania ludzi, miejsc i rzeczy. Stosunkowo niewielkim kosztem mogą „podróżować” po świecie — na kartach książek.

Nawiązywanie bliskiej więzi

Już we wczesnym okresie życia u dzieci kształtują się postawy, które będą wpływać na ich późniejsze zachowanie. Rodzice powinni więc zakładać dobry fundament pod bliską więź ze swymi pociechami — więź nacechowaną zaufaniem, wzajemnym szacunkiem i zrozumieniem. Czytanie odgrywa w tym procesie istotną rolę.

Poświęcając czas na przytulenie dziecka i poczytanie mu, rodzice niejako mówią: „Kocham Cię”.

Wpajanie ważnych umiejętności życiowych

„Obecnie za sprawą telewizji i innych środków przekazu dzieci wchłaniają tyle bezwartościowych informacji, że bardziej niż kiedykolwiek wcześniej potrzebują pożywnego pokarmu dla umysłu, umiejętności logicznego myślenia, mądrości oraz ugruntowanych zasad, dzięki którym będą umiały właściwie postępować i patrzeć na życie z odpowiedniej perspektywy” — oświadczyli autorzy książki 3 Steps to a Strong Family (Trzy kroki na drodze do zbudowania silnej rodziny). To właśnie rodzice mają najwięcej możliwości wywierania korzystnego, zdrowego wpływu na swe pociechy.

Zaznajamianie dzieci ze złożonymi i poprawnie sformułowanymi zdaniami z książek może okazać się cenną pomocą w uczeniu ich wyrażania myśli zarówno w mowie, jak i na piśmie. Dorothy Butler, autorka publikacji Babies Need Books (Niemowlęta potrzebują książek), oznajmiła: „Umiejętności językowe mają wpływ na poziom procesów myślowych. W gruncie rzeczy mowa odgrywa kluczową rolę w nabywaniu wiedzy i rozwoju intelektualnym”. Zdolność wyrażania myśli stanowi fundament udanych związków międzyludzkich.

Poza tym właściwa lektura umacnia znaczenie zasad i wartości moralnych. Rodzice, którzy czytają dzieciom i z nimi dyskutują, pomagają im rozwinąć umiejętność pokonywania problemów.

Niech lektura sprawia przyjemność

Nie przymuszaj dziecka do czytania. Utrzymuj miłą, swobodną i radosną atmosferę. Spostrzegawczy rodzice wiedzą, kiedy przerwać lekturę. Czytanie na głos to coś więcej niż tylko wymawianie zapisanych słów. Powinieneś wiedzieć, kiedy przewrócić kartkę w ilustrowanej książce, by wywołać nastrój wyczekiwania. Czytaj płynnie. Ogromne znaczenie ma też modulacja i akcent logiczny. A ciepło twego głosu zrodzi u dziecka poczucie bezpieczeństwa.

Najlepiej, gdy maluch nie jest tylko biernym słuchaczem. Zatrzymuj się co jakiś czas i zadawaj pytania pobudzające do myślenia. Rozwiń jego odpowiedzi, podsuwając możliwe opcje.

Rozważnie dobieraj lekturę

Chyba najważniejszą sprawą jest wybór odpowiedniej lektury. Wymaga to trochę przygotowań. Dokładnie przeglądaj książki i szukaj takich, które zawierają budującą, pouczającą treść oraz wartościowe przesłanie. Przyjrzyj się okładce, ilustracjom i ogólnemu stylowi. Wybieraj książki ciekawe zarówno dla rodziców, jak i dzieci. Maluchy często proszą o ponowne czytanie tego samego opowiadania.

Mama i tata, którzy czytają dzieciom, wpajają im zamiłowanie do lektury, a to może mieć istotny wpływ na całe ich życie.