Kwasy Omega - 3 - Kwasy życia

Kwasy tłuszczowe Omega-3 to grupa kilku kwasów, które mają znaczący wpływ na nasze zdrowie i życie. Do grupy tej należą:

  • kwas α-linolenowy (ALA),
  • kwas eikozapentaenowy (EPA),
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA).


Źródłem pochodzenia ALA są produkty pochodzenia roślinnego – olej lniany, sojowy, orzechy włoskie. Pozostałe dwa znajdziemy przede wszystkim w zimnowodnych rybach morskich takich jak makrela, łosoś, halibut, tuńczyk.


Spożycie Omega-3 przez typowego Europejczyka jest zbyt małe (wyjątkiem są kraje śródziemnomorskie). Eskimosi spożywają dziesięć razy więcej tych kwasów i czterysta razy rzadziej chorują na serce. Wniosek nasuwa się samoistnie – kwasy Omega-3 działają wybitnie dobroczynnie na układ sercowo-naczyniowy. Jednak ich zalet możemy znaleźć dużo więcej.


Pierwszym i jednym z najważniejszych, potwierdzonym badaniami, jest korzystny wpływ kwasów na serce i cały układ krążenia. Omega-3 obniżają poziom cholesterolu (zwłaszcza tzw. "złej frakcji") i trójglicerydów. Zmniejszają także krzepliwość krwi, co działa ochronnie na pracę serca. Zatem zmniejszają ryzyko zawału serca. Omega-3 normalizują także ciśnienie krwi.


Kwas DHA jest głównym budulcem komórek nerwowych w mózgu. EPA i DHA mają istotny wpływ na przekażnictwo sygnałów między komórkami nerwowymi, co warunkuje funkcje psychoruchowe oraz intelektualne. Niedobór w/w kwasów może powodować problemy emocjonalne, depresję, agresję i nadpobudliwość dziecięcą (ADHD), zaburzenia pamięci, zaburzenia w działaniu narządów zmysłów. Niezwykle ważne jest aby już w fazie ciąży, czyli kształtowania się nowego życia dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę Omega-3, aby zagwarantować prawidłowy rozwój dziecka i jego układu nerwowego.


Kwasy Omega-3 hamują produkcję substancji działających prozapalnie, zatem przyczyniają się do tego, aby organizm sam potrafił zahamować stan zapalny - chorobowy. W ten sposób podnoszą odporność organizmu i ułatwiają zachowanie zdrowia.


Wykazują działanie przeciwnowotworowe, zwłaszcza jeśli chodzi o raka sutka, prostaty i jelita grubego, które to są najbardziej rozpowszechnionymi nowotworami ostatnich lat.


Omega-3 pomagają także w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, zalecane są w czasie kuracji odchudzającej, ponieważ ułatwiają rozpad nadmiernej tkanki tłuszczowej.


Mają także dobroczynny wpływ na stawy i ich ruchomość. Podnoszą elastyczność stawów, zapobiegają ich deformacjom oraz łagodzą objawy tzw. "porannej sztywności ".


Kwasy Omega-3 pomagają także u utrzymaniu prawidłowej gospodarki hormonalnej, a także zapobiegają chorobom skóry i alergii.


Wpływ kwasów Omega-3 na kondycję i zdrowie człowieka jest ogromny. Niestety w naszej diecie niełatwo znaleźć odpowiednią dawkę kwasów. Dlatego suplementacja jest jak najbardziej wskazana, zwłaszcza u osób zagrożonych chorobami serca, kobietom planującym potomstwo, będącym w ciąży, osobom z ryzykiem choroby Alzhaimera, cukrzykom, osobom po przebytym zawale serca. W aptekach jest spory wybór różnych preparatów. Podczas zakupu warto sprawdzić, czy w danym suplemencie znajduje się witamina E, która jako przeciwutleniacz zapobiega rozkładowi cennych Omega-3. Aby odczuć dobroczynne skutki terapii zaleca się stosować suplementację min. trzy miesiące. Przeciwskazaniem do zażywania suplementów z Omega-3 jest stosowanie silnych leków przeciwzakrzepowych. W takim przypadku należy dobrać dawkę suplementu z lekarzem prowadzącym.